Een halve eeuw
vakmanschap in chocolade

Een halve eeuw
vakmanschap in chocolade

De chocolademakers van Rousseau vieren hun gouden jubileum. Het bedrijf begon als eenmanszaak in 1969 en bestaat anno 2019 uit twintig fraai ingerichte chocoladewinkels verspreid over Limburg en een winkel in het Brabantse Someren. Rousseau is met een rijk assortiment ambachtelijk gemaakte chocolade actief op zowel de “particuliere en zakelijke markt”. In dit feestelijke jubileumjaar kiezen directeuren Guido Rousseau en Paul Diepstraten ervoor om alleen nog maar duurzame grondstoffen van het Callebaut-label Cocoa Horizons in te kopen. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen past bij uitstek bij dit familiebedrijf.”

In de fabriekswinkel in Sittard kun je ambachtelijke chocolade ruiken, proeven en zien. Het assortiment in de luxe ingerichte winkel is een lust voor het oog. Een keur van kleurrijke chocolade cadeautjes, handgemaakte bonbons en ambachtelijke pindarotsjes worden hier smaakvol gepresenteerd. In de fabriek is het topdrukte en worden op dit moment al de chocoladeletters voor Sinterklaas, chocolade kerstmannen en gepersonaliseerde chocolade cadeaus voor de zakelijke markt gemaakt. De fabriek is voorzien van moderne technieken, maar het precisiewerk en de afwerking van de chocolade gebeurt, net als vijft ig jaar geleden, nog steeds met de hand. “Het ambachtelijke karakter blijft het hart van dit bedrijf”, vertelt Guido Rousseau. Hij geeft met zichtbaar plezier een rondleiding in de fabriek in Sittard en vertelt ondertussen over het grote belang van de verschillende seizoenen voor Rousseau. “Onze focus is nog steeds het maken van een topproduct, maar we bewegen daarnaast mee met de nieuwe verwachtingen van de moderne klant. De seizoenen en feestdagen spelen daarbij een essentiële rol. Nu zie je bijvoorbeeld dat op een speelse wijze de herfstkleuren in het assortiment van de winkel zijn verwerkt.”

WAARBORGEN AMBACHTELIJKHEID

Nico Rousseau startte in 1969 met het maken van pindarotsjes in zijn woonhuis. Die werden in doosjes van drie kilo door echtgenote Wies vervolgens in een winkeltje aan de achterkant van het huis verkocht. In 1978 kocht Rousseau zijn eerste bedrijfspand in Sittard en begon het bedrijf te groeien. Guido Rousseau: “Het assortiment werd snel uitgebreid met andere handgemaakte chocolade producten. Door de hoge ambachtelijke kwaliteit werd onze chocolade dankzij mond-tot-mondreclame een begrip in de regio.”

In 1994 verhuisde Nico Rousseau naar de huidige fabriekswinkel langs de Hey 11 in Sittard. In 1997 overleed hij onverwachts en nam zijn zoon Guido, geholpen door zijn moeder, de leiding over. “Toen ik eenmaal aan mijn nieuwe rol was gewend, wilde ik het bedrijf graag verder laten groeien. Mijn vader had een mooie basis gelegd om een stap te zetten naar het volgende niveau.” Het lukte Rousseau om in een jaar of tien tijd het aantal winkels te laten groeien naar zes. In 2006 werd naast de fabriekswinkel een extra productiehal en een groot magazijn gebouwd. In die tijd besefte Rousseau dat er geen opvolgers klaar stonden en dat de continuïteit van het bedrijf misschien wel te afhankelijk was geworden van hemzelf. Hij vroeg daarom zijn voormalige studievriend en bedrijfseconoom Paul Diepstraten of hij partner wilde worden. Dat pakte goed uit. Diepstraten is inmiddels voor de helft eigenaar van Rousseau en vormt samen met Rousseau de tweekoppige directie. Het klikte van meet af aan goed tussen de twee leeftijdsgenoten; hun verschillende karakters vullen elkaar uitstekend aan.

Onder hun leiding kon het bedrijf vervolgens, onder meer dankzij een franchiseconcept, doorgroeien naar twintig chocoladewinkels.

CHOCOLADE MET BEDRIJFSLOGO

“Groeien zit in ons bloed dus we blijven nieuwe ideeën ontwikkelen, uitbreiden en vernieuwen”, vertelt Diepstraten. “We zijn op korte termijn van plan om letterlijk onze grenzen te verleggen door in Brabant in ieder geval nog 2 winkels te openen. Tevens zetten we nog sterker in op de zakelijke markt. Sinterklaas en Kerstmis komen er weer aan en voor die feestelijke gelegenheden maken we passende chocoladeproducten voor het personeel en relaties van grote en kleine organisaties.

Maar er zijn steeds meer andere bijzondere momenten waarop werkgevers hun medewerkers willen verrassen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld voor het personeel van VDL-Nedcar tienduizenden bonbons met afbeeldingen van MINI en BMW gemaakt ter ere van de 500.000e auto die in Born van de band rolde. Steeds vaker maken we ook verpakkingen voor bedrijven in hun eigen kleuren, met hun eigen logo op de verpakking en desgewenst zelfs op de chocolade. Ondanks de snelle groei naar zeventig medewerkers is het ambachtelijke karakter van dit gouden Limburgse familiebedrijf gewaarborgd gebleven. Onze partners Esther en Sandra werken bijvoorbeeld ook in dit bedrijf en bezoeken onder meer regelmatig onze twintig vestigingen. Die persoonlijke betrokkenheid bij medewerkers en klanten willen we behouden, dus kiezen we bewust voor gecontroleerde groei.”

WAARBORGEN AMBACHTELIJKHEID

Nico Rousseau startte in 1969 met het maken van pindarotsjes in zijn woonhuis. Die werden in doosjes van drie kilo door echtgenote Wies vervolgens in een winkeltje aan de achterkant van het huis verkocht. In 1978 kocht Rousseau zijn eerste bedrijfspand in Sittard en begon het bedrijf te groeien. Guido Rousseau: “Het assortiment werd snel uitgebreid met andere handgemaakte chocolade producten. Door de hoge ambachtelijke kwaliteit werd onze chocolade dankzij mond-tot-mondreclame een begrip in de regio.”

In 1994 verhuisde Nico Rousseau naar de huidige fabriekswinkel langs de Hey 11 in Sittard. In 1997 overleed hij onverwachts en nam zijn zoon Guido, geholpen door zijn moeder, de leiding over. “Toen ik eenmaal aan mijn nieuwe rol was gewend, wilde ik het bedrijf graag verder laten groeien. Mijn vader had een mooie basis gelegd om een stap te zetten naar het volgende niveau.” Het lukte Rousseau om in een jaar of tien tijd het aantal winkels te laten groeien naar zes. In 2006 werd naast de fabriekswinkel een extra productiehal en een groot magazijn gebouwd. In die tijd beseft e Rousseau dat er geen opvolgers klaar stonden en dat de continuïteit van het bedrijf misschien wel te afh ankelijk was geworden van hemzelf. Hij vroeg daarom zijn voormalige studievriend en bedrijfseconoom Paul Diepstraten of hij partner wilde worden. Dat pakte goed uit. Diepstraten is inmiddels voor de helft eigenaar van Rousseau en vormt samen met Rousseau de tweekoppige directie. Het klikte van meet af aan goed tussen de twee leeft ijdsgenoten; hun verschillende karakters vullen elkaar uitstekend aan. Onder hun leiding kon het bedrijf vervolgens, onder meer dankzij een franchiseconcept, doorgroeien naar twintig chocoladewinkels.

CHOCOLADE MET BEDRIJFSLOGO

“Groeien zit in ons bloed dus we blijven nieuwe ideeën ontwikkelen, uitbreiden en vernieuwen”, vertelt Diepstraten. “We zijn op korte termijn van plan om letterlijk onze grenzen te verleggen door in Brabant in ieder geval nog 2 winkels te openen. Tevens zetten we nog sterker in op de zakelijke markt. Sinterklaas en Kerstmis komen er weer aan en voor die feestelijke gelegenheden maken we passende chocoladeproducten voor het personeel en relaties van grote en kleine organisaties.

Maar er zijn steeds meer andere bijzondere momenten waarop werkgevers hun medewerkers willen verrassen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld voor het personeel van VDL-Nedcar tienduizenden bonbons met afb eeldingen van MINI en BMW gemaakt ter ere van de 500.000e auto die in Born van de band rolde. Steeds vaker maken we ook verpakkingen voor bedrijven in hun eigen kleuren, met hun eigen logo op de verpakking en desgewenst zelfs op de chocolade. Ondanks de snelle groei naar zeventig medewerkers is het ambachtelijke karakter van dit gouden Limburgse familiebedrijf gewaarborgd gebleven. Onze partners Esther en Sandra werken bijvoorbeeld ook in dit bedrijf en bezoeken onder meer regelmatig onze twintig vestigingen. Die persoonlijke betrokkenheid bij medewerkers en klanten willen we behouden, dus kiezen we bewust voor gecontroleerde groei.”

COCOA HORIZONS

In het jubileumjaar 2019 heeft Rousseau ervoor gekozen om alleen nog maar duurzame cacao in al haar producten te verwerken. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden wij bijzonder belangrijk, daarom kopen we nu alleen nog maar duurzame cacao die geoogst wordt onder het label van Cocoa Horizons. Dit betreft het duurzaamheidsprogramma van onze leverancier Barry Callebaut uit België die al sinds 1969 onze kwaliteitschocolade levert. Dit programma maakt het mogelijk dat de leefomstandigheden van de Afrikaanse cacaoboeren en hun families verbeteren én dat onze klanten van eerlijke en heerlijke chocolade kunnen blijven genieten.” Voordat ze tot deze stap kwamen, wilden beide directieleden eerst zelf een kijkje nemen op de plantages in Afrika. “We zagen daar een organisatie die ervoor zorgde dat boeren en hun echtgenoten hun werk onder betere omstandigheden konden doen. De kinderen kunnen naar school en de boeren krijgen landbouwadviezen. Belangrijk is dat afnemers, zoals wij, een faire prijs betalen. Het duurzaam ondernemen voelt goed en past bij uitstek bij het familiebedrijf dat we na vijftig jaar nog steeds zijn.”

!

PETER SWELSEN

µ

ANNE LEFÈVRE EN JEAN-PIERRE GEUSENS