Een doos

met een

missie

Steeds meer mensen willen duurzamer leven. Maar hoe doe je dat? De start-up ZustainaBox helpt. Abonneehouders ontvangen iedere twee maanden een doos met milieuvriendelijke en duurzame producten. Geleendenaar Ruben Havertz is mede-initiatiefnemer.

Het is half september als ik de jonge Limburgse ondernemer tref op een terras. Havertz bestelt thee. Maar als de serveerster een kop heet water voor hem neerzet en de doos met theezakjes opent, bedankt hij vriendelijk. De thee is namelijk voorverpakt in plastic. “Ik doe mee aan het plasticdieet”, licht hij toe. “Dat betekent dat ik de hele maand september zonder plastic wegwerpproducten probeer te doen.” Dat is een uitdaging, zegt hij. “Het is werkelijk onvoorstelbaar. Vrijwel alles is verpakt in plastic. Ik woon in Amsterdam nu. Daar heb je gelukkig wel winkels waar je producten zonder verpakking kunt kopen. In kleinere steden of dorpen wordt dat een stuk ingewikkelder.”

LEONARDO DICAPRIO

Het verhaal van de ZustainaBox begint bij Manon van Leeuwen. Zij ziet in 2016 Before the flood van Leonardo DiCaprio, een documentaire over klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Totaal overdonderd kiest zij

acuut voor een leven met duurzame en milieuvriendelijke spullen. Het blijkt een hele zoektocht. Om anderen die te besparen en hen te helpen om ook verantwoord te leven, komt ze op het idee van een doos met duurzame spullen. Via Instagram vindt ze Havertz. Ook hij heeft Before the flood gezien, ook hij wil helpen om de wereld een beetje mooier te maken. Via zijn Instagramaccount geeft hij ondernemers daarom een podium om hun duurzame initiatieven te presenteren. “In het nieuws gaat het bij klimaatverandering meestal om negatieve zaken”, zegt Havertz daarover. “De opwarming van de aarde, de plastic soep, natuurrampen. Ik wil juist mooie, kleine initiatieven laten zien die bijdragen aan een beter milieu.” Een man met een groen hart dus. En een zakelijk stel hersens, want hij heeft een masterdiploma bedrijfskunde en strategie. Handig als je een eigen bedrijf wilt beginnen: de perfecte partner dus voor Van Leeuwen.

(tekst gaat verder onder de foto)

Het is half september als ik de jonge Limburgse ondernemer tref op een terras. Havertz bestelt thee. Maar als de serveerster een kop heet water voor hem neerzet en de doos met theezakjes opent, bedankt hij vriendelijk. De thee is namelijk voorverpakt in plastic. “Ik doe mee aan het plasticdieet”, licht hij toe. “Dat betekent dat ik de hele maand september zonder plastic wegwerpproducten probeer te doen.” Dat is een uitdaging, zegt hij. “Het is werkelijk onvoorstelbaar. Vrijwel alles is verpakt in plastic. Ik woon in Amsterdam nu. Daar heb je gelukkig wel winkels waar je producten zonder verpakking kunt kopen. In kleinere steden of dorpen wordt dat een stuk ingewikkelder.”

LEONARDO DICAPRIO

Het verhaal van de ZustainaBox begint bij Manon van Leeuwen. Zij ziet in 2016 Before the flood van Leonardo DiCaprio, een documentaire over klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Totaal overdonderd kiest zij acuut voor een leven met duurzame en milieuvriendelijke spullen. Het blijkt een hele zoektocht. Om anderen die te besparen en hen te helpen om ook verantwoord te leven, komt ze op het idee van een doos met duurzame spullen. Via Instagram vindt ze Havertz. Ook hij heeft Before the flood gezien, ook hij wil helpen om de wereld een beetje mooier te maken. Via zijn Instagramaccount geeft hij ondernemers daarom een podium om hun duurzame initiatieven te presenteren. “In het nieuws gaat het bij klimaatverandering meestal om negatieve zaken”, zegt Havertz daarover. “De opwarming van de aarde, de plastic soep, natuurrampen. Ik wil juist mooie, kleine initiatieven laten zien die bijdragen aan een beter milieu.” Een man met een groen hart dus. En een zakelijk stel hersens, want hij heeft een masterdiploma bedrijfskunde en strategie. Handig als je een eigen bedrijf wilt beginnen: de perfecte partner dus voor Van Leeuwen.

(tekst gaat verder onder de foto)

HUISHOUDEN

Van Leeuwen vertelt Havertz over haar idee voor een box met duurzame spullen. Hij is enthousiast en wordt haar zakelijke compagnon. Ze bedenken een strategie, concept en naam, ontwikkelen een huisstijl en website en werven de eerste abonnees. In mei 2019 gaat de eerste ZustainaBox naar klanten thuis. Uiteraard niet bezorgd in een vervuilende dieselbus, maar door een fietskoerier. In die eerste doos zitten onder meer een aluminium waterfles, eco wc-papier, plantaardige kaas, een deodorant die alleen natuurlijke ingrediënten bevat en een pindakaas waarin geen palmolie is gebruikt. Havertz: “De producten in de ZustainaBox zijn vrij van plastics en dierlijke ingrediënten en hebben een lage impact op het milieu, bijvoorbeeld doordat ze dichtbij huis gemaakt zijn. Het zijn duurzame alternatieven voor milieuonvriendelijke producten die we dagelijks in ons huishouden gebruiken. Wereldwijd horen plastic flessen bijvoorbeeld bij het meest gevonden plastic zwerfafval. Met een duurzame waterfl es hoef je nooit meer een plastic waterflesje te kopen. En door pindakaas zonder palmolie te eten, help je mee om ontbossing van regenwouden tegen te gaan. Die worden namelijk rigoureus gekapt voor de aanleg van palmolieplantages.”

VERRASSEND

Bij ieder product legt ZustainaBox op zijn website uit waar het van gemaakt is en waarom het een beter alternatief is. Soms ligt dat voor de hand - dat een herbruikbare reiskoffiebeker duurzamer is dan wegwerpbekertjes snapt iedereen - vaak is het ook verrassend. Bijvoorbeeld omdat je niet weet dat een product milieuonvriendelijk is. Wist je bijvoorbeeld dat er plastic in tandpasta en kauwgum zit? En dat meer dan de helft van een shampoofles gevuld is met water? Water komt thuis uit de kraan, dus waarom zou je niet overgaan op shampoo in de vorm van een ouderwets zeepblok. Het voorkomt dat je jaarlijks vele shampooflessen weggooit. “Met de ZustainaBox laten we zien wat mogelijk is, dat er betaalbare alternatieven zijn en dat duurzaam ook leuk kan zijn”, aldus Havertz. “We zetten je aan het denken. En hopen natuurlijk dat je nog alleen maar het duurzame alternatief gebruikt vanaf het moment dat je het krijgt.” Producten kun je bijbestellen bij ZustainaBox, maar ook elders kopen, benadrukt Havertz. “Ons doel is een betere wereld, geen hogere winst. Als wij er van kunnen leven, is het prima.”

"De opwarming van de aarde, de plastic soep, natuurrampen. Ik wil juist mooie, kleine iniatieven laten zien die bijdragen aan een beter milieu."

KERSTPAKKETTEN

Vijf maanden na de start heeft ZustainaBox ruim vierhonderd abonnees. Op termijn wil het bedrijf doorgroeien naar zevenduizend leden. “Je kunt wel denken: waarom zou ik het doen, maar een betere wereld begint echt bij jezelf ”, zegt Havertz. “Als we met zijn allen geen troep meer kopen, wordt er ook geen troep meer gemaakt.” Van iedere ZustainaBox gaat één euro naar The Forest Project en één euro naar de Plastic Soup Foundation. Abonnees helpen dus ook mee aan de bescherming van Nederlandse bossen en de bestrijding van plastics in water. Deelnemers ontvangen iedere twee maanden een nieuwe doos thuis. Wat erin zit, zien ze pas bij het openmaken. Havertz: “Eco moet ook leuk zijn. Daarom

vertellen we vooraf niet wat in de box zit. Van onze abonnees horen we dat ze de box inderdaad een verrassing vinden. En zit er iets in dat je al

hebt of niet wilt gebruiken, dan heb je een leuk cadeautje voor iemand anders.” Over cadeaus gesproken, bedrijven kunnen een ZustainaBox geven als relatiegeschenk of kerstpakket. “Als organisatie kun je de box naar eigen wens samenstellen. Met de box laat je je betrokkenheid bij het milieu zien en stimuleer je medewerkers en relaties om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. We hoopten dit jaar duizend kerstpakketten te maken, maar één klant heeft er al drieduizend besteld. Het gaat dus voortvarend.”

KERSTPAKKETTEN

Vijf maanden na de start heeft ZustainaBox ruim vierhonderd abonnees. Op termijn wil het bedrijf doorgroeien naar zevenduizend leden. “Je kunt wel denken: waarom zou ik het doen, maar een betere wereld begint echt bij jezelf ”, zegt Havertz. “Als we met zijn allen geen troep meer kopen, wordt er ook geen troep meer gemaakt.” Van iedere ZustainaBox gaat één euro naar The Forest Project en één euro naar de Plastic Soup Foundation. Abonnees helpen dus ook mee aan de bescherming van Nederlandse bossen en de be