'Elk event maakt
je slimmer'

Danny Keppels werd al in zijn jongste jeugd besmet met het ondernemersvirus. Toch zette hij pas op zijn 28e verjaardag de stap naar de Kamer van Koophandel. Nu exploiteert hij als eigenaar van Event Management Group vier bijzondere event-locaties in Nederlands en Belgisch-Limburg, groeit het aantal werknemers snel en denkt hij de komende jaren meer kralen aan het snoer te rijgen. “Elk event is nieuw en spannend, groot of klein. Dat is onze benadering.”

'Elk event maakt
je slimmer'

Danny Keppels werd al in zijn jongste jeugd besmet met het ondernemersvirus. Toch zette hij pas op zijn 28e verjaardag de stap naar de Kamer van Koophandel. Nu exploiteert hij als eigenaar van Event Management Group vier bijzondere event-locaties in Nederlands en Belgisch-Limburg, groeit het aantal werknemers snel en denkt hij de komende jaren meer kralen aan het snoer te rijgen. “Elk event is nieuw en span-nend, groot of klein. Dat is onze benadering.”

Het is maandagmiddag als de laatste sporen van een feestelijk weekend worden weggepoetst in de Augustijnenkerk in Maastricht. Het zoveelste succesvolle EMG-evenement, deze keer een personeelsfeest georganiseerd voor een grote onderneming uit het westen des lands, zit er weer op.

CREATIEF

Maar dat betekent geen rust voor Danny Keppels, uitbater van de monumentale voormalige kerk uit de 17e eeuw aan de Kesselskade. De telefoon blijft knipperen, de agenda staat vol met afspraken. “Dat moet ook”, klinkt het monter achter een zelf gezet, perfect kopje koffie. “We exploiteren vier locaties. Die heb ik in het weekend het liefst bezet natuurlijk. Dat lukt prima, we maken goede jaren door. Bedrijven en andere organisaties geven weer wat makkelijker geld uit. Dat was in de crisisjaren wel anders. Net toen ik begon, in 2015 in het staartje van de crisis, moesten we heel creatief zijn. Topkwaliteit bieden tegen zeer concurrerende prijzen. Dat doen we nog hoor. De concurrentie is fel, niets is vanzelfsprekend. Elke offerteaanvraag krijgt hier de volle aandacht. En als de opdracht valt, dan is het altijd effe van yes! Kicken! Of het nu een feest is voor 800 man of een managementmeeting voor acht, elke klus is er één. Het blijft gewoon hard werken.”

Dat wist Keppels, als zoon van evenementorganisator en horecamakelaar Leon Keppels, al lang. Al vroeg liep hij mee in de zaak, een wereld die hem meteen aansprak. Hij rondde de hotelschool af in Heerlen, volgde facilitymanagement in Eindhoven om vervolgens het vak te leren bij Mise en Place in Maastricht en in België.

“Daar heb genoeg opgestoken om uiteindelijk als zzp’er aan de slag te gaan. Voornamelijk om te ondersteunen bij het organiseren van evenementen. Van alles regelen dus. Catering, beveiliging, artiesten, enzovoort.”

AUGUSTIJNENKERK

In 2015 is Keppels klaar voor het echte werk. Hij sluit een exploitatieovereenkomst met de eigenaar van kasteelhoeve De Grote Hegge. Later komen daar de Landgoed Schinvelderhoeve in Schinveld en de Augustijnenkerk in Maastricht, omgedoopt tot Rebelle, bij. Afgelopen voorjaar zet de in Berg en Terblijt opgegroeide ondernemer de stap over de grens. Kasteel Pietersheim wordt de vierde eventlocatie. Op de loonlijst staan inmiddels twaalf vaste mensen, in de weekends heeft de Event Management Group zo’n zestig mensen aan de slag. “Ja, een grote verantwoordelijkheid. Maar ik wil graag groeien en ben ervan overtuigd dat je juist in deze branche een breed aanbod moet kunnen neerzetten. In deze voormalige kerk creëer je een compleet andere beleving dan in De Grote Hegge. Andersom kunnen in Schinveld en Thorn weer verschillende evenementen tegelijk houden. Met Pietersheim pakken we nu een stukje van de Belgische markt. Op ook een prachtige locatie met veel mogelijkheden.”

Het is maandagmiddag als de laatste sporen van een feestelijk weekend worden weggepoetst in de Augustijnenkerk in Maastricht. Het zoveelste succesvolle EMG-evenement, deze keer een personeelsfeest georganiseerd voor een grote onderneming uit het westen des lands, zit er weer op.

CREATIEF

Maar dat betekent geen rust voor Danny Keppels, uitbater van de monumentale voormalige kerk uit de 17e eeuw aan de Kesselskade. De telefoon blijft knipperen, de agenda staat vol met afspraken. “Dat moet ook”, klinkt het monter achter een zelf gezet, perfect kopje koffie. “We exploiteren vier locaties. Die heb ik in het weekend het liefst bezet natuurlijk. Dat lukt prima, we maken goede jaren door. Bedrijven en andere organisaties geven weer wat makkelijker geld uit. Dat was in de crisisjaren wel anders. Net toen ik begon, in 2015 in het staartje van de crisis, moesten we heel creatief zijn. Topkwaliteit bieden tegen zeer concurrerende prijzen. Dat doen we nog hoor. De concurrentie is fel, niets is vanzelfsprekend. Elke off erteaanvraag krijgt hier de volle aandacht. En als de opdracht valt, dan is het altijd eff e van yes! Kicken! Of het nu een feest is voor 800 man of een managementmeeting voor acht, elke klus is er één. Het blijft gewoon hard werken.” Dat wist Keppels, als zoon van evenementorganisator en horecamakelaar Leon Keppels, al lang. Al vroeg liep hij mee in de zaak, een wereld die hem meteen aansprak. Hij rondde de hotelschool af in Heerlen, volgde facilitymanagement in Eindhoven om vervolgens het vak te leren bij Mise en Place in Maastricht en in België. “Daar heb genoeg opgestoken om uiteindelijk als zzp’er aan de slag te gaan. Voornamelijk om te ondersteunen bij het organiseren van evenementen. Van alles regelen dus. Catering, beveiliging, artiesten, enzovoort.”

“Daar heb genoeg opgestoken om uiteindelijk als zzp’er aan de slag te gaan. Voornamelijk om te ondersteunen bij het organiseren van evenementen. Van alles regelen dus. Catering, beveiliging, artiesten, enzovoort.”

AUGUSTIJNENKERK

In 2015 is Keppels klaar voor het echte werk. Hij sluit een exploitatieovereenkomst met de eigenaar van kasteelhoeve De Grote Hegge. Later komen daar de Landgoed Schinvelderhoeve in Schinveld en de Augustijnenkerk in Maastricht, omgedoopt tot Rebelle, bij. Afgelopen voorjaar zet de in Berg en Terblijt opgegroeide ondernemer de stap over de grens. Kasteel Pietersheim wordt de vierde eventlocatie. Op de loonlijst staan inmiddels twaalf vaste mensen, in de weekends heeft de Event Management Group zo’n zestig mensen aan de slag. “Ja, een grote verantwoordelijkheid. Maar ik wil graag groeien en ben ervan overtuigd dat je juist in deze branche een breed aanbod moet kunnen neerzetten. In deze voormalige kerk creëer je een compleet andere beleving dan in De Grote Hegge. Andersom kunnen in Schinveld en Th orn weer verschillende evenementen tegelijk houden. Met Pietersheim pakken we nu een stukje van de Belgische markt. Op ook een prachtige locatie met veel mogelijkheden.”

Of het nu een feest is voor 800 man of een managementmeeting voor acht, elke klus is er één

EVENT ARCHITECTS

Mocht de indruk ontstaan dat EMG slechts locaties exploiteert en verhuurt, dan klopt dat niet. “Nee, zeker niet. De locaties zijn de faciliteiten. Onze kracht zit in het organiseren van het evenement zelf. We zijn Event Architects, we ontwerpen evenementen, geven ze vorm. We luisteren heel goed naar wat de opdrachtgever wil, vervolgens stellen we een programma samen. Voor personeelsfeesten, trouwpartijen, productpresentaties, zakelijke events, jubilea, etcetera. We regelen catering, artiesten, licht, ICT, security, vervoer, hotelkamers, echt alles. Tot in de puntjes en indien mogelijk nog iets méér. De kunst is iets extra’s toe te voegen. Iets dat de gasten bijblijft. Dat kan een detail zijn. Afgelopen jaar hebben we rond de optreden van André Rieu in opdracht van Theater aan het Vrijthof diners georganiseerd. De desserts werden opgediend met een eetbare viool. Weet je, van elk evenement word je slimmer. Je blijft bijleren.”

SPECIALISTEN

Dat bedenken Keppels en zijn vaste team trouwens niet allemaal zelf. Hij lacht. “In de afgelopen vijf jaar hebben we een prachtig netwerk van toeleveranciers opgebouwd. Stuk voor stuk specialisten. Onze cateraar heeft goede koks in dienst; ik bemoei mij niet met het eten. We serveren het wel uit, net als de drankjes. Samenwerking is in deze sector belangrijk. Je hebt elkaar nodig. Voorbeeld? We huren regelmatig een boot van Rederij Stiphout hiertegenover. Zo creëren we extra zalen. Maar ook een plek waar artiesten zich omkleden. Met Spauwen Travel uit Valkenburg zorgen we voor vervoer. En ja, ook met concullega’s werken we samen. We kunnen niet alles aan op elke locatie en soms zijn we volgeboekt, zeker in Maastricht. Dan tippen we andere partijen of we gaan op zoek naar een andere locatie. We organiseren regelmatig een evenement op andere plaatsen. In Sittard bijvoorbeeld in De Ligne en een leegstaand schoolgebouw, in Het Maankwartier in Heerlen en diverse andere plekken. Het maakt ons niet uit waar.”

VIJF JAAR

Keppels heeft de eerste vijf jaar als zelfstandige bijna achter zich. Volgens de cijfers een cruciale grens waarna de kans op mislukken sterk afneemt. Tegenslagen zijn de nu 36-jarige ondernemer echter niet bespaard gebleven. “Pittig, maar ik heb de balans gevonden. Ook omdat ik een geweldig team heb met locatiemanagers die zelfstandig de boel runnen. Ik ga niet meer naar elk event om te kijken of alles goed gaat. Ondernemen is ook loslaten, vertrouwen geven. Mensen die bij ons werken krijgen dat vertrouwen én kansen. Daarom durf ik ook verder te groeien. De komende jaren komen er zeker nog locaties bij.”

!

JOS CORTENRAAD

µ

JEAN-PIERRE GEUSENS, HUIB VINTGES

EN EDWIN VERHOEF