Kleinschaligheid is de succesformule van ondernemers echtpaar Hannelore en Michael

Bij Zorg Groep Beek hebben ze geen last van een tekort aan zorgmedewerkers. Sterker nog: zorgprofessionals willen graag bij deze kleinschalige thuiszorgorganisatie werken, omdat ze daar simpelweg kunnen doen wat ze het liefste doen: ouderen helpen en verzorgen. “Menselijkheid is bij ons voor cliënt én medewerker vanzelfsprekend”, vertelt eigenaresse Hannelore Hamers. “We zorgen er bijvoorbeeld voor dat cliënten zoveel mogelijk op vaste tijden door dezelfde mensen worden geholpen.”

In grote organisaties wordt met graagte gepraat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. In de praktijk blijkt dit concept echter nogal eens een papieren tijger. Ondernemers Hannelore en Michael Hamers gebruiken dit soort termen dan ook liever niet, maar werken simpelweg van nature mensgericht en duurzaam. Op de oprit van hun woning staat bijvoorbeeld een emissievrije elektrische auto. Hun eenvoudige huis is tevens uitvalsbasis van hun bedrijf. “Mensen vragen ons regelmatig waarom we niet groter gaan wonen, maar we hebben het hier in deze fijne wijk prima naar onze zin”, vertelt Michael. Het ondernemersechtpaar is gastvrij en beiden dragen het hart op de tong. Ze praten vol enthousiasme over hun grootste passie: goede menselijke zorg. Bij deze mensen voel je je eigenlijk meteen en vanzelfsprekend thuis. Michael is enthousiast over die waarneming: “Want dat is precies het gevoel dat we óók als organisatie willen uitstralen. Het draait allemaal om warmte en liefdevolle bejegening.”

NOOIT BEKNIBBELEN

Het ondernemersavontuur van Hannelore en Michael startte in 2005, toen ze met de Thuiszorg, Zorg Groep Beek startten. De kiem voor die zorgorganisatie werd gelegd na een aantal mindere ervaringen van Hannelore in het verleden. “Toen ik zelf nog als ziekenverzorgende bij zorgorganisaties werkte, viel me op dat er steeds vaker beknibbeld werd op persoonlijke aandacht en dat deed me pijn. In mijn ogen werd er veel te veel gepraat, waren er te veel managers en werd er te moeilijk gedaan als eens een keer iets extra’s moest worden gedaan bij een cliënt. Alles werd steeds strakker gereglementeerd, gedocumenteerd en ‘dichtgeregeld’. Ondertussen zagen cliënten dagelijks steeds andere gezichten op wisselende tijdstippen. Zoiets geeft echt veel onrust bij cliënten én medewerkers.”

GROTENDEELS ZELFSTUREND

Hannelore wist dat de thuiszorg beter kon en begon uit puur idealisme, samen met haar man Michael, zélf een thuiszorgorganisatie. Het bleek een gouden greep want ze vullen elkaar op een vanzelfsprekende manier aan. Hannelore is de spin in het web wat betreft zorg, logistiek en regelgeving, terwijl Michael graag financiële en personeelszaken voor zijn rekening neemt. Samen zijn ze een hecht team dat zonder managers een geoliede organisatie neerzet. “Voor het stukje sturing dat wel nog nodig is, zorgen Michael, ik en de wijkverpleegkundigen die bij ons een zeer belangrijke rol hebben. Voor de rest zijn onze teams vrijwel zelfsturend. Op die manier hebben onze medewerkers de handen vrij om datgene te doen wat ze het liefst doen: zorgen voor hun medemens. Een ander voordeel van onze aanpak is dat zorgmedewerkers zoveel mogelijk worden gevrijwaard van papierwerk en vergaderingen, waardoor ze tijd overhouden om af en toe iets extra’s voor een cliënt te doen. In het ene geval gaat het om een wasje en de andere keer om het buitenzetten van een vuilnisbak. We zijn daar heel flexibel in, want de menselijke maat staat áltijd centraal.”

KLEINSCHALIG WERKT PRETTIGER

“Deze aanpak is gelukkig succesvol, want onze cliënten dragen onze medewerkers op handen. Op NPS geven cliënten ons zelfs een rapportcijfer 93. Mensen vinden het gewoon fijn dat ze bij ons meestal op vaste tijden dezelfde gezichten zien. In een kleinschalige organisatie werkt het allemaal gewoon net wat prettiger en daarom hebben we ook geen last van personeelstekort. Het is zelfs zo dat medewerkers van andere organisaties bij ons solliciteren, omdat ze geen zin hebben om over van alles en nog wat mee te praten en te denken. De meeste zorgmedewerkers willen gewoon met hun vak bezig zijn en dat faciliteren wij. Aan de andere kant vragen wij het nodige van onze medewerkers. Zorg Groep Beek werkt, los van onze gastvrouwen, vrijwel alleen met mensen op mbo 3-, 4- of 5-niveau. We zoeken medewerkers die lief zijn, betrokken en zelfstandig. Die relatief strenge selectie werkt in ons voordeel, want er is bij ons nauwelijks verloop.”

EERBETOON AAN MOEDER

“Hannelore en Michael hebben de afgelopen vijftien jaar een stevige organisatie neergezet bestaande uit Zorg Groep Beek en twee kleinschalige verpleegklinieken: Elsresidentie Sittard en Elsresidentie Margraten. Hannelore: “De naam Els is een eerbetoon aan mijn veel te vroeg overleden moeder, Els Roesink. Ze was een heel warm persoon die op 44-jarige leeft ijd helaas overleed ten gevolge van een aneurysma. Ze liet een groot gat achter en ik wil nu graag net als zij graag iets voor de mensen betekenen. We zijn uiteindelijk ook met verpleeghuiszorg begonnen omdat we mensen die niet meer thuis kunnen wonen graag dezelfde kwaliteitszorg willen bieden. We geloven als geen ander in lokaal gewortelde, menselijke zorg.”

De groei van de Els-organisaties is door de jaren heen rustig en heel natuurlijk verlopen. Het ondernemersechtpaar voelt dan ook helemaal geen druk om verder te groeien. Michael: “Het gaat stapje voor stapje en we willen absoluut geen zorgkolos worden. Kleinschaligheid is en blijft onze succesformule!”

Kleinschaligheid
is de succesformule van ondernemersechtpaar Hannelore en Michael

Bij Zorg Groep Beek hebben ze geen last van een tekort aan zorgmedewerkers. Sterker nog: zorgprofessionals willen graag bij deze kleinschalige thuiszorgorganisatie werken, omdat ze daar simpelweg kunnen doen wat ze het liefste doen: ouderen helpen en verzorgen. “Menselijkheid is bij ons voor cliënt én medewerker vanzelfsprekend”, vertelt eigenaresse Hannelore Hamers. “We zorgen er bijvoorbeeld voor dat cliënten zoveel mogelijk op vaste tijden door dezelfde mensen worden geholpen.”

In grote organisaties wordt met graagte gepraat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. In de praktijk blijkt dit concept echter nogal eens een papieren tijger. Ondernemers Hannelore en Michael Hamers gebruiken dit soort termen dan ook liever niet, maar werken simpelweg van nature mensgericht en duurzaam. Op de oprit van hun woning staat bijvoorbeeld een emissievrije elektrische auto. Hun eenvoudige huis is tevens uitvalsbasis van hun bedrijf. “Mensen vragen ons regelmatig waarom we niet groter gaan wonen, maar we hebben het hier in deze fijne wijk prima naar onze zin”, vertelt Michael. Het ondernemersechtpaar is gastvrij en beiden dragen het hart op de tong. Ze praten vol enthousiasme over hun grootste passie: goede menselijke zorg. Bij deze mensen voel je je eigenlijk meteen en vanzelfsprekend thuis. Michael is enthousiast over die waarneming: “Want dat is precies het gevoel dat we óók als organisatie willen uitstralen. Het draait allemaal om warmte en liefdevolle bejegening.”

NOOIT BEKNIBBELEN

Het ondernemersavontuur van Hannelore en Michael startte in 2005, toen ze met de Thuiszorg, Zorg Groep Beek startten. De kiem voor die zorgorganisatie werd gelegd na een aantal mindere ervaringen van Hannelore in het verleden. “Toen ik zelf nog als ziekenverzorgende bij zorgorganisaties werkte, viel me op dat er steeds vaker beknibbeld werd op persoonlijke aandacht en dat deed me pijn. In mijn ogen werd er veel te veel gepraat, waren er te veel managers en werd er te moeilijk gedaan als eens een keer iets extra’s moest worden gedaan bij een cliënt. Alles werd steeds strakker gereglementeerd, gedocumenteerd en ‘dichtgeregeld’. Ondertussen zagen cliënten dagelijks steeds andere gezichten op wisselende tijdstippen. Zoiets geeft echt veel onrust bij cliënten én medewerkers.”

GROTENDEELS ZELFSTUREND

Hannelore wist dat de thuiszorg beter kon en begon uit puur idealisme, samen met haar man Michael, zélf een thuiszorgorganisatie. Het bleek een gouden greep want ze vullen elkaar op een vanzelfsprekende manier aan. Hannelore is de spin in het web wat betreft zorg, logistiek en regelgeving, terwijl Michael graag financiële en personeelszaken voor zijn rekening neemt. Samen zijn ze een hecht team dat zonder managers een geoliede organisatie neerzet. “Voor het stukje sturing dat wel nog nodig is, zorgen Michael, ik en de wijkverpleegkundigen die bij ons een zeer belangrijke rol hebben. Voor de rest zijn onze teams vrijwel zelfsturend. Op die manier hebben onze medewerkers de handen vrij om datgene te doen wat ze het liefst doen: zorgen voor hun medemens. Een ander voordeel van onze aanpak is dat zorgmedewerkers zoveel mogelijk worden gevrijwaard van papierwerk en vergaderingen, waardoor ze tijd overhouden om af en toe iets extra’s voor een cliënt te doen. In het ene geval gaat het om een wasje en de andere keer om het buitenzetten van een vuilnisbak. We zijn daar heel flexibel in, want de menselijke maat staat áltijd centraal.”

KLEINSCHALIG WERKT PRETTIGER

“Deze aanpak is gelukkig succesvol, want onze cliënten dragen onze medewerkers op handen. Op NPS geven cliënten ons zelfs een rapportcijfer 93. Mensen vinden het gewoon fijn dat ze bij ons meestal op vaste tijden dezelfde gezichten zien. In een kleinschalige organisatie werkt het allemaal gewoon net wat prettiger en daarom hebben we ook geen last van personeelstekort. Het is zelfs zo dat medewerkers van andere organisaties bij ons solliciteren, omdat ze geen zin hebben om over van alles en nog wat mee te praten en te denken. De meeste zorgmedewerkers willen gewoon met hun vak bezig zijn en dat faciliteren wij. Aan de andere kant vragen wij het nodige van onze medewerkers. Zorg Groep Beek werkt, los van onze gastvrouwen, vrijwel alleen met mensen op mbo 3-, 4- of 5-niveau. We zoeken medewerkers die lief zijn, betrokken en zelfstandig. Die relatief strenge selectie werkt in ons voordeel, want er is bij ons nauwelijks verloop.”

EERBETOON AAN MOEDER

“Hannelore en Michael hebben de afgelopen vijftien jaar een stevige organisatie neergezet bestaande uit Zorg Groep Beek en twee kleinschalige verpleegklinieken: Elsresidentie Sittard en Elsresidentie Margraten. Hannelore: “De naam Els is een eerbetoon aan mijn veel te vroeg overleden moeder, Els Roesink. Ze was een heel warm persoon die op 44-jarige leeft ijd helaas overleed ten gevolge van een aneurysma. Ze liet een groot gat achter en ik wil nu graag net als zij graag iets voor de mensen betekenen. We zijn uiteindelijk ook met verpleeghuiszorg begonnen omdat we mensen die niet meer thuis kunnen wonen graag dezelfde kwaliteitszorg willen bieden. We geloven als geen ander in lokaal gewortelde, menselijke zorg.” De groei van de Els-organisaties is door de jaren heen rustig en heel natuurlijk verlopen. Het ondernemersechtpaar voelt dan ook helemaal geen druk om verder te groeien. Michael: “Het gaat stapje voor stapje en we willen absoluut geen zorgkolos worden. Kleinschaligheid is en blijft onze succesformule!”

!

PETER SWELSEN

µ

JEAN-PIERRE GEUSSENS