KONINKLIJK

Een eeuw lang
doen waar je goed
in bent

Een eeuw lang
doen waar je goed
in bent

Doen waar je goed in bent. Zo luidt al decennia lang het motto van Aubel Coenen Slapen. Het Limburgs familiebedrijf is inmiddels toe aan de vierde generatie en kreeg bij het 100-jarig bestaan in mei van dit jaar het predicaat Hofleverancier.

Twintig gulden per maand. Dat was de huurprijs die Sjeng van Aubel en zijn echtgenote Truus Coenen betaalden toen zij in 1919 een winkel in koloniale waren overnamen van Sjang Baggen in Geleen. Tot de mee aangekochte inventaris behoorden waspinnen, fietslantaarns, rozenkransen en ansichtkaarten. Sjeng en Truus hadden destijds niet kunnen vermoeden dat hun nazaten het bedrijf zouden uitbouwen tot een beddenspeciaalzaak die honderd jaar later nog steeds een begrip is in de regio.

NIEUWBOUW

De onderneming van Sjeng en Truus droeg vanaf het begin de naam Van Aubel-Coenen. Het echtpaar runde de zaak gezamenlijk, een traditie die de volgende generaties hebben voortgezet. Ook de huidige eigenaren, Bas en Meike van Aubel, werken beiden in het bedrijf. “De zaak is ons leven, maar toch voelt het niet als werk”, vertelt Meike. ”Het is ook heus niet zo, dat we aan tafel met onze drie kinderen nog de hele tijd over de zaak praten. Bas en ik verschillen van karakter, we vullen elkaar aan en houden elkaar scherp. We hebben allebei plezier in wat we doen. Als dat niet zo zou zijn, zouden we al lang zakelijk uit elkaar zijn gegaan.” Helemaal vanzelfsprekend was het niet dat de vierde generatie het familiebedrijf zou overnemen. Bas woonde en werkte begin deze eeuw in Haarlem, waar hij ook Meike had leren kennen. Plannen om terug te keren naar Geleen had hij niet. Toch ging het knagen en uiteindelijk hakte het stel de knoop door: ze besloten de zaak over te nemen en meteen te verhuizen naar winkelboulevard Gardenz in Geleen. Op de plek van de voormalige boerderij Rosengarten lieten ze een nieuw pand bouwen met een moderne uitstraling. Sinds de opening in 2013 is de oude naam in ere hersteld en heet de zaak officieel Aubel Coenen Slapen.

KEUZESTRESS

Hoewel er genoeg beddenwinkels in Zuid-Limburg zijn, is het aantal slaapspeciaalzaken schaars, weet Meike. “Wij onderscheiden ons door onze persoonlijke service, goed advies en de mogelijkheid tot maatwerk. Mensen zijn zich er meer van bewust geworden dat goed slapen belangrijk is voor hun gezondheid. Ze zijn daarom wel bereid om te investeren in een bed, maar willen eerst wegwijs worden gemaakt in het enorme aanbod. Wij proberen de keuzestress bij onze klanten te verminderen door vragen te stellen over hun slaapwensen en -gebruiken. Meestal resulteert dat in twee geschikte opties die overblijven. De klant maakt de uiteindelijke keuze op basis van zijn gevoel.” Want een bed is niet zo maar een meubel, het is een emotioneel product, vindt Meike. “Mensen kopen bijvoorbeeld een kleiner bed, nadat ze zijn gescheiden. Of ze moeten vanwege ouderdom of ziekte overstappen van een gewoon bed naar een verzorgingsbed. Persoonlijk contact met een adviseur die kennis heeft van het product, is dan belangrijk. Door ons in de klant te verplaatsen, komen we samen tot de beste oplossing.”

INNOVEREN

Uiteraard merkt ook Aubel Coenen dat internet de markt behoorlijk op zijn kop heeft gezet. Wie dat wil, kan nu met één klik op de computer een bed aanschaffen. Meike: “De wereld is veel sneller geworden. Je kunt daar niet bij achterblijven. Daarom innoveren wij voortdurend in onze websites, waar klanten ook rechtstreeks kunnen bestellen.”


Het blijven innoveren was ook een van de redenen waarom Aubel Coenen Slapen in mei van dit jaar het predicaat Hofleverancier kreeg toegekend. “Twee jaar geleden hebben we, in aanloop naar ons 100-jarig bestaan, de aanvraag ingediend. We zagen het predicaat vooral als eerbetoon naar de vorige generatie. In 2017 zijn de ouders van Bas, Hans en Marijke, officieel met pensioen gegaan. Ze komen nog veel in de zaak en helpen ons waar nodig, maar ze hebben ons ook vrij gelaten om onze eigen keuzes te maken. De overgang naar een nieuwe generatie is zo heel vloeiend verlopen.”


Het predicaat Hofleverancier is uitsluitend weggelegd voor familiebedrijven die minstens honderd jaar bestaan. “En dan nog komt lang niet elk bedrijf in aanmerking. In heel Nederland zijn maar vierhonderd hofleveranciers, dat zegt eigenlijk al genoeg. Wij zijn er trots op daar bij te horen.”

MAGISCH

De hele procedure was voor Meike en Bas een soort “magisch gebeuren”. “We moesten allerlei gegevens en formulieren indienen bij de gemeente, en hoorden daarna een jaar lang niks. Toen kregen we bezoek van de arbeidsinspectie en begrepen we dat dat het ‘laatste station’ was voordat er al dan niet een aanbeveling naar de koning zou gaan. Gelukkig kwam in april de bevestiging dat alles rond was. Op 17 mei hebben we het gevierd en heeft gouverneur Bovens ons het plakkaat van het koninklijk wapen met de toevoeging Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier uitgereikt.”


Voor de ondernemers is het hofleverancierschap geen reden om achterover te leunen. “Ik ben heel benieuwd hoe het winkellandschap er over tien, twintig jaar uitziet. Online verkoop biedt zeker kansen, maar wint het naar mijn mening nooit van een persoonlijk advies op maat. Juist zo onderscheiden wij ons van de snelle markt: door onszelf te blijven en te doen waar we goed in zijn.”

MAGISCH

De hele procedure was voor Meike en Bas een soort “magisch gebeuren”. “We moesten allerlei gegevens en formulieren indienen bij de gemeente, en hoorden daarna een jaar lang niks. Toen kregen we bezoek van de arbeidsinspectie en begrepen we dat dat het ‘laatste station’ was voordat er al dan niet een aanbeveling naar de koning zou gaan. Gelukkig kwam in april de bevestiging dat alles rond was. Op 17 mei hebben we het gevierd en heeft gouverneur Bovens ons het plakkaat van het koninklijk wapen met de toevoeging Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier uitgereikt.”


Voor de ondernemers is het hofleverancierschap geen reden om achterover te leunen. “Ik ben heel benieuwd hoe het winkellandschap er over tien, twintig jaar uitziet. Online verkoop biedt zeker kansen, maar wint het naar mijn mening nooit van een persoonlijk advies op maat. Juist zo onderscheiden wij ons van de snelle markt: door onszelf te blijven en te doen waar we goed in zijn.”

!

MEYKE HOUBEN

µ

PETRA NIESSEN