Online wint,
print blijft

Online wint,
print blijft

Begin 2018 schreef Raymond Beelen zijn Bee in Media in bij de Kamer van Koophandel. Nu staan er al twaalf medewerkers op de loonlijst bij de in Sittard gevestigde mediadienstverlener en nadert de jaaromzet de kaap van één miljoen euro. Een bliksemstart in de woelige wereld van de media, midden in de overgangsfase van papier naar digitaal. “Online heeft de toekomst, maar papier zal nooit verdwijnen.”

Soms, als hij een blik werpt in de achteruitkijkspiegel, dan realiseert Raymond Beelen zich dat zijn leven in korte tijd drastisch is veranderd. Een goed jaar geleden was hij nog in dienst van een prepressbedrijf in het Midden-Limburgse Kelpen, nu is hij verantwoordelijk voor een snelgroeiende onderneming met twaalf werknemers. Ineens is daar het bedrijf met salarislasten, inhuur van freelancers en ict, de kosten voor de bedrijfsruimte in het MGL-gebouw aan de Mercator in Sittard, het werven van nieuwe opdrachtgevers en al die andere zaken die komen kijken bij een bestaan als zelfstandig ondernemer.

EIGEN PLAN

“Ach ja”, klinkt het ontspannen aan de vergadertafel, “er zijn wel mensen die me vragen waarom ik daar ná mijn vijftigste nog aan begin. Zo veel risico nemen. Zelf zie ik dat anders.

Ten eerste is me dit min of meer overkomen en ten tweede heb ik al ruim 30 jaar bij bedrijven gewerkt waar ik heel veel eigen verantwoordelijkheid had. Eigenlijk ben ik niet zo iemand die goed met baasjes overweg kan. Het beste functioneer ik als ik mijn eigen plan kan trekken. Dat deed ik eerst voor rekening van anderen, nu voor eigen kop. Met het tempo heb ik geen moeite. Vroeger had ik twee banen. Bij de krant en in een restaurant. Ik weet waar ik aan begin, de mediawereld heeft geen geheimen voor me. Een hectische markt ja, midden in de digitale transformatie, en juist Bee in Media vult een lacune in die markt. En wat de technische kanten van het ondernemen betreft : ik heb een uitstekende accountant die me van a tot z begeleidt, en een ict-bedrijf. Bovendien heb ik met mijn vrouw al jaren een bedrijfje, Keramiekland. Een uit de hand gelopen hobby en voornamelijk bijverdienste, maar wel professioneel. Ondernemen is ons dus niet vreemd.”

MEDIADIENSTVERLENER

Bee in Media is duidelijk méér dan een hobby. Het is amper een half jaar na de officiële start een van de grootste, zelfstandige mediadienstverleners van Nederland en België. Het bedrijf verzorgt de opmaak van commerciële pagina’s van dagbladen als De Limburger, De Standaard en het Belang van Limburg, geeft bijlagen en complete huis-aan-huisbladen vorm en verwerkt dagelijks honderden advertenties en banners voor de geprinte en digitale media. Daarnaast produceert Bee in Media complete digitale magazines, brochures, boeken en andere online publicaties voor overheden, non-profit en bedrijven. Zoiets ‘overkomt’ je niet? Beelen lacht. “Nee, er zit uiteraard een verhaal achter”, zegt de geboren Heerlenaar die zijn loopbaan begon bij de zetterij van het Limburgs Dagblad en in zijn laatste baan verantwoordelijk was voor de opmaak van huis-aan-huiskrant VIA. “Ik heb in 2018 ingeschreven op een tender van Mediahuis Limburg voor de opmaak en paginaverwerking van VIA Limburg en De Limburger. Omdat ik natuurlijk precies wist wat dat behelsde. Ik kreeg de opdracht begin 2018 en toen is het balletje gaan rollen.”

ECHT SNEL

Op dat moment waren al vijf oud-collega’s van Beelen op de loonlijst van Bee in Media beland, inclusief zijn zus. “Pas echt snel ging het toen Mediahuis ook de opmaak van commerciële pagina’s en advertenties van de Belgische dagbladen bij ons legde. We kregen een opdracht van de NDC Groep uit Groningen. We zijn opgeschaald naar twaalf man, daar komen er dit jaar naar verwachting twee bij. Even was er de domper van de sanering bij VIA, maar het gaat nu heel hard. Zeker het online werk stapelt zich op.” Beelen mag dan zelf nog stammen uit de het précomputer tijdperk, hij weet precies wanneer het tijd is om te veranderen. “De overschakeling van de typemachine naar de pc, naar beeldschermopmaak; het waren enorme veranderingen. Mooi vond ik dat. Ik was destijds chef van de opmaak, maar was ook de enige die wist hoe je de

digitale foto-ontvangers moest bedienen. Was er wat mis, dan belde de redactie. Geen punt, we werkten destijds van ’s middags vier toch ’s nachts vier. In Heerlen verzorgden we de opmaak en druk van het Limburgs Dagblad, De Trompetter, Wall Street Journal en nog een aantal internationale kranten. Gouden tijden, helaas vervlogen. De focus is meer en meer op digitaal komen te liggen. De kranten staan onder druk. Toch ben ik ervan overtuigd dat print altijd een rol zal blijven spelen.”

ONLINE

Daarom werkt Bee in Media nog zonder aarzelen voor dagbladen en andere gedrukte media, maar de groei zoekt Beelen toch vooral online. “Uiteraard. Communiceren via digitale kanalen is met de komst van het internet sneller, flexibeler, goedkoper. En je hebt veel meer mogelijkheden. Je voegt filmpjes toe, banners, interactiviteit. De toepassingen zijn oneindig: schoolgidsen, plattegronden van pretparken, websites, webpublicaties, etcetera. Je kunt data verzamelen over leesgedrag, je weet precies wie je bereikt en wie niet. Dat is de huidige tijd en de toekomst.” Een nieuw eigentijds bedrijf met een oude ziel, zo presenteert Bee in Media zich op de eigen website en bij de afnemers. Een pay-off die de lading dekt. “We hebben een mooie mix van ervaren mensen en jong talent. Bepaalde expertise huren we in. Zo kunnen we in feite de hele markt bedienen, online en offline. Met een team dat ook wil groeien. In eigen land en over de grens. Daarvoor is Sittard een ideale uitvalsbasis. Het is natuurlijk mooi dat we de vaste partner zijn van Mediahuis, een van de sterkste spelers in België en Nederland. Maar we kijken ook breder, willen niet afhankelijk zijn van één partij. We willen doorpakken, nu is de tijd rijp. Mooi om dat nu eens helemaal zelf te beslissen voor mijn eigen onderneming.”

MEDIADIENSTVERLENER

Bee in Media is duidelijk méér dan een hobby. Het is amper een half jaar na de officiële start een van de grootste, zelfstandige mediadienstverleners van Nederland en België. Het bedrijf verzorgt de opmaak van commerciële pagina’s van dagbladen als De Limburger, De Standaard en het Belang van Limburg, geeft bijlagen en complete huis-aan-huisbladen vorm en verwerkt dagelijks honderden advertenties en banners voor de geprinte en digitale media. Daarnaast produceert Bee in Media complete digitale magazines, brochures, boeken en andere online publicaties voor overheden, non-profit en bedrijven. Zoiets ‘overkomt’ je niet? Beelen lacht. “Nee, er zit uiteraard een verhaal achter”, zegt de geboren Heerlenaar die zijn loopbaan begon bij de zetterij van het Limburgs Dagblad en in zijn laatste baan verantwoordelijk was voor de opmaak van huis-aan-huiskrant VIA. “Ik heb in 2018 ingeschreven op een tender van Mediahuis Limburg voor de opmaak en paginaverwerking van VIA Limburg en De Limburger. Omdat ik natuurlijk precies wist wat dat behelsde. Ik kreeg de opdracht begin 2018 en toen is het balletje gaan rollen.”

ECHT SNEL

Op dat moment waren al vijf oud-collega’s van Beelen op de loonlijst van Bee in Media beland, inclusief zijn zus. “Pas echt snel ging het toen Mediahuis ook de opmaak van commerciële pagina’s en advertenties van de Belgische dagbladen bij ons legde. We kregen een opdracht van de NDC Groep uit Groningen. We zijn opgeschaald naar twaalf man, daar komen er dit jaar naar verwachting twee bij. Even was er de domper van de sanering bij VIA, maar het gaat nu heel hard. Zeker het online werk stapelt zich op.” Beelen mag dan zelf nog stammen uit de het précomputer tijdperk, hij weet precies wanneer het tijd is om te veranderen. “De overschakeling van de typemachine naar de pc, naar beeldschermopmaak; het waren enorme veranderingen. Mooi vond ik dat. Ik was destijds chef van de opmaak, maar was ook de enige die wist hoe je de digitale foto-ontvangers moest bedienen. Was er wat mis, dan belde de redactie. Geen punt, we werkten destijds van ’s middags vier toch ’s nachts vier. In Heerlen verzorgden we de opmaak en druk van het Limburgs Dagblad, De Trompetter, Wall Street Journal en nog een aantal internationale kranten. Gouden tijden, helaas vervlogen. De focus is meer en meer op digitaal komen te liggen. De kranten staan onder druk. Toch ben ik ervan overtuigd dat print altijd een rol zal blijven spelen.”

ONLINE

Daarom werkt Bee in Media nog zonder aarzelen voor dagbladen en andere gedrukte media, maar de groei zoekt Beelen toch vooral online. “Uiteraard. Communiceren via digitale kanalen is met de komst van het internet sneller, flexibeler, goedkoper. En je hebt veel meer mogelijkheden. Je voegt filmpjes toe, banners, interactiviteit. De toepassingen zijn oneindig: schoolgidsen, plattegronden van pretparken, websites, webpublicaties, etcetera. Je kunt data verzamelen over leesgedrag, je weet precies wie je bereikt en wie niet. Dat is de huidige tijd en de toekomst.” Een nieuw eigentijds bedrijf met een oude ziel, zo presenteert Bee in Media zich op de eigen website en bij de afnemers. Een pay-off die de lading dekt. “We hebben een mooie mix van ervaren mensen en jong talent. Bepaalde expertise huren we in. Zo kunnen we in feite de hele markt bedienen, online en offline. Met een team dat ook wil groeien. In eigen land en over de grens. Daarvoor is Sittard een ideale uitvalsbasis. Het is natuurlijk mooi dat we de vaste partner zijn van Mediahuis, een van de sterkste spelers in België en Nederland. Maar we kijken ook breder, willen niet afhankelijk zijn van één partij. We willen doorpakken, nu is de tijd rijp. Mooi om dat nu eens helemaal zelf te beslissen voor mijn eigen onderneming.”

!

JOS CORTENRAAD

µ

GERLACH DELISSEN