VOORWOORD

Trots

Ik ben trots, heel trots. Tien jaar geleden zag WijLimburg het levenslicht.

Nog tien jaar eerder verscheen Limburgvac op het wereldwijde web. Het feit dat voor u nu een honderd pagina’s dik jubileummagazine ligt, geeft aan dat beide merken nog steeds ijzersterk in de markt staan.


Voormalig gedeputeerde en huidig burgemeester van Echt-Susteren, Jos Hessels, plaatste 12 oktober 2009 het eerste bericht op de website van WijLimburg. In de daaropvolgende 10 jaar liep dat aantal op tot over de 400.000 en werden er zo’n 40 miljoen nieuwsbrieven verzonden. Limburgvac heeft nog tien jaar extra op de teller staan. Sinds 1999 hebben duizenden bedrijven meer dan 100.000 vacatures geplaatst op het grootste en meest ervaren jobboard van Limburg.


Bezoekerscijfers liegen er ook niet om: WijLimburg heeft bijna 6 miljoen pageviews per jaar en Limburgvac 5,4 miljoen. Ik ben dus trots, maar wel gepast trots, want lof en hulde komen toe aan Gerrie Coerts, de oprichter van WijLimburg en John Hufkens, de man achter Limburgvac. In hun tijd waren het pioniers op het internet. Ze hadden een vooruitziende blik, durf en ondernemersgeest.


Coerts was tien jaar geleden correspondent Zuid-Nederland voor Het Financieele Dagblad (FD) en zag steeds vaker dat er in de regio’s grote succesvolle ondernemers actief waren die nooit de media haalden. Hij kwam daarom met het idee om regionale pagina’s te maken voor het FD. Dit werd met gejuich ontvangen op de redactievloer, maar struikelde uiteindelijk bij de directie. Maar Coerts liet zich - met zijn Groningse nuchterheid - niet ontmoedigen en nam zelf het initiatief, want hij geloofde er heilig in. Het was destijds zo’n innovatief idee dat hij zelfs een subsidie kreeg uit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Terugkijkend is het misschien wel een van de meeste succesvolle subsidies uit het fonds. Coerts’ missie was ‘ondernemers in Limburg een gezicht geven’. En dat is hem zeker gelukt.


Hufkens ging dwars tegen de visie van het wereldwijde web in. Hij voorzag toen al dat de meeste werkzoekenden een baan willen op korte afstand van hun woonplek. Regionale vacatures zouden daarom meer attentiewaarde hebben. In 1999 lag het percentage van mensen met een e-mailadres rond de 15 procent. De website van Limburgvac behoorde toen nog tot de eerste honderdduizend in Nederland. Tegenwoordig zijn er dat 7 miljoen. Ondanks gigantische reclamecampagnes van landelijke en mondiale jobboards staat Limburgvac nog steeds fier overeind. Groot geworden door klein te blijven is misschien wel een cliché, maar wel eentje dat zeker bij Limburgvac past.


Dank dus aan Gerrie Coerts en John Hufkens, maar ook aan de medewerkers die de afgelopen jaren keihard gewerkt hebben aan de twee producten. En tot slot natuurlijk een bijzonder dankjewel aan alle ondernemers die WijLimburg en Limburgvac gesteund hebben en alle bezoekers van de websites. Dankzij jullie vieren we nu dit dubbele jubileum!


Maurice van der Linden


Hoofdredacteur

WijLimburg en Limburgvac